11/2011 Kærlighed for begyndere


Anmeldelse

”Beginners” går lige i hjertekulen. Filmen skitserer et evigt centralt dilemma spundet op omkring to forskellige kærlighedshistorier: Skal vi turde følge vores hjerter, vores seksualitet og lyst – eller skal vi presse os ind i samfundets snævre kasser for stereotyp ”rigtig” adfærd for at blive accepterede og lykkelige? Svaret burde ligge lige for. Og dog …

Af Nadine Lensborn
November 2011

Ewan Mcgregor er eminent i rollen som den stilfærdige Oliver, der aldrig har haft det helt nemt med kærligheden til det modsatte køn, og da filmen starter er han i sorg over sin fars død få måneder forinden. Skæbnen sender ham i armene på den sprudlende Anna, som er både farverig og flygtig – også i bogstavelig forstand. Hun er skuespiller og bor det meste af sin tid på hoteller. Og det med kærligheden har hun det også med at løbe fra.

Som parallelhistorie, imens man følger udviklingen af Oliver og Annas forhold, udfoldes historien om Olivers barndom og forældrenes ægteskab. Et ægteskab, der var bygget på den traditionelle forestilling om ægte idyl i 1950´ernes Amerika: Pænt friserede far, mor og barn i parcelhus med de herskende kønsroller intakte. Hvor mor står i køkkenet, og far tjener pengene. Man aner dog hurtigt ugler i mosen …

Det bliver nemlig tydeligt, at Olivers latente sørgmodige blik ikke kun skyldes faderens død, men i højere grad, at præmisserne for størstedelen af faderens liv – et liv med dybe lyster og forbudt seksualitet – var undertrykkelse. Sporene fra forældrenes passionsløse ægteskab brænder sig ind i Olivers voksenliv, og ikke mindst hans ambivalente måde at håndtere sine følelser på.

Olivers følelser formidles visuelt igennem hans profession som grafiker. Tegninger og grafik forløser på vidunderlig kreativ og også humoristisk vis hans desperate ensomhed og magtesløshed.

Underkastelse eller bryde normer
Filmen stiller skarpt på kærlighedens mulige og umulige vilkår, og hvordan kærligheden kan forandre os. De umulige vilkår består ikke mindst af samfundets syn på kønsroller og seksualitet, og det er filmens kerne. For eksempel faderen, der vælger at underkaste sig samfundets normer og blive en del af den herskende ”reklame-idyl” frem for at risikere udstødelse i 1950´ernes USA, som ikke ejede samme frisind over for homoseksuelle som i dag, hvor eksempelvis New York har tilladt homoseksuelle par at blive gift.

Da moderen dør, springer Olivers far Hal (eminent og rørende spillet af Christopher Plummer) omsider ud af skabet som homoseksuel i en alder af 75 år – og med alt hvad dertil hører af diskodans, fjerboa og en væsentlig yngre kæreste. Oliver kaster sig selv ud i at skrive graffitislogans på mure og billboards sammen med vennerne. Fortidens bånd og samfundets normer og fordomme har strammet grumt, men sprænges nu.

At begynde forfra
Filmen giver stof til refleksion over, hvilke præmisser man egentlig har valgt at leve sit eget liv på. Og her er ordet ”valgt” centralt.
Trods samfundets (stadig) snævre kønsroller, manglende ligestilling og fortsatte diskrimination af homoseksuelle, så ekkoer ”Beginners” vigtigst af alt af, at vi alle har muligheder for at sadle om og give både jantelov, snæversyn og de af vores kulturs skjulte, undertrykkende normsæt – der gerne ser os passe ind i små fine stereotype kasser – en overmaling med den indre og mentale graffitispraydåse. Det er aldrig for sent.

Som titlen antyder, handler det om at vaske tavlen ren og begynde forfra … Det rummer usikkerhed og tvivl, men fremtryller også uskyld og en friskhed i sig selv. Og det er den følelse, man sidder tilbage med, længe efter filmen er endt: Et lysende håb!

Anmelderen giver fire ud af fem kamptegn

Beginners,
SF Film, 2011
Filmen havde premiere 30. juni 2011
104 min.
Beginners udkom d. 14. november 2011 på dvd.

Anmeldelsen blev oprindeligt bragt i Magasinet Danner